페이지 안내

서울대 소식 / SNU 캘린더

전체 행사

SNU 캘린더 /

전체 행사

[라틴아메리카연구소] "생태주의적 책임의 인류학 : 과학과 정치의 이분법을 넘어" 인도 국제 온라인 강의 안내

2024.02.29. ~ 2024.10.03.

안녕하세요,

서울대학교 라틴아메리카연구소 "생태주의적 책임의 인류학 : 과학과 정치의 이분법을 넘어" 사업단입니다 (한국연구재단 일반공동연구 해외유형).

본 사업단에서 인도의 생태주의적 사유를 소개하는 국제 온라인 강의를 개최합니다. 이번 2월부터 한 달에 한 번씩 인도의 연구자들을 초청해 다양한 주제의 이야기를 들을 예정입니다.

인도의 연구자들과 교류할 수 있는 흔치 않은 기회이니, 관심 있는 분들의 많은 참여 부탁드립니다.

* 제목: Decolonial and Postcolonial Ecologies: Critical Voices from India - A monthly online lecture series

* 일정과 발표자
2월 29일: A. Raghuramaraju (Indian Institute of Technology Tirupati)
3월 21일: Bhagat Oinam (Jawaharlal Nehru University)
4월 11일: Aseem Shrivastava (Writer, Teacher, and Ecological Thinker)
5월 2일: Prasenjit Biswas (North-Eastern Hill University)
6월 18일: Swarnalatha R (Indian Institute of Technology Madras)
8월 (날짜 미정): Ashish Kothari (Environmental Activist)
9월 26일: Padini Nirmal (Independent Scholar)
10월 3일: Puja Ghosh (University of Oregon)

* 모든 강의는 한국 시간 저녁 8:30 ~ 9:30에 진행됩니다 (인도 표준 시간 5 - 6 pm).
* 사전 등록 필수: https://forms.gle/wJfF2xK15Z6keD8E8
* 기타 정보: https://anthropodeco.hypotheses.org/1778

아래는 2월 29일 첫 번째 강의 정보입니다.

* 발표자: A. Raghuramaraju (Indian Institute of Technology Tirupati)

* 제목: Examining the Relationship between Woman and Death. Revisiting Savitri: A Legend and a Symbol

* Abstract:
India becomes Independent from the British Rule. Some prominent leaders in this unique movement have written extensively during this period. A concerted effort is made to explore whether there are any texts by these freedom fighters that can reverberate the project of the Indian national movement. As a part of this exploration, the presentation closely analyses the legendary character of Savitri from The Mahabharata in general and Sri Aurobindo’s rendering of the legend as a symbol in his Savitri: A Legend and a Symbol. His “The Author’s Note” also projects the allegory as a symbol ‘with whom we can enter into concrete touch’ across time. The presentation extends this move by Sri Aurobindo and explores whether the symbol can be used to understand the Indian National Movement. Three significant similarities are explored: between the irreversibility of the loss of Satyavan’s life and India’s freedom, the shift from emotion to cognition, and the success in getting Satyavan alive by Savitri and getting freedom from the British. The presentation highlights the uniqueness of both Savitri, a woman in dialogue with the God of Death, Yamadharma Raja, and the argumentative character of the Indian National Movement. In the end, the site of Satyavan’s death, which is the forest, is discussed to bring an ecological perspective to the discussion.